Anders Bäckström har disputerat i teatervetenskap

Anders Bäckström disputerade i teatervetenskap vid Stockholms universitet den 2 juni på avhandlingen ”Spelrum gatan: Strategier, gränser och motsättningar i spelhändelser genomförda på 2010-talets Södermalm”.

Gatubild från Södermalm i Stockholm
Foto: Anders Bäckström

Avhandlingen Spelrum gatan belyser den process som transformerar den urbana gatan till spelrum då kollektiva framträdanden, konceptualiserade som spelhändelser genomförs. I avhandlingen beskrivs det urbana rummet som ett föränderligt och motsättningsfyllt rum medan begreppet spelhändelse används som beteckning på framträdanden utanför den reguljära teaterkontexten.

Transformationen av gatan till spelrum utgår från observation av spelstrategier, gränsöverskridanden och motsättningar. Särskilt fokus ligger på den kommunikationsprocess som produceras mellan spelare och åskådare, en process som blottlägger relationer mellan spelhändelserna och vardagligheten. Avhandlingen diskuterar frågor om spelhändelsers intervention, legalitet och olydnad i det urbana rummet samt hur kroppslig kollektivitet kan framträda som ett alternativ till den gentrifierade livsstil som växer sig stark på Södermalm under 2000-talet.

Avhandlingen i fulltext i Digitala Vetenskapliga Arkivet

Om Anders Bäckströms forskning

Opponent vid disputationen var Ulrika von Schantz, fil.dr, universitetslektor i teatervetenskap vid Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet.

I betygsnämnden satt Lotten Gustafsson Reinius, professor i etnologi vid Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap, Stockholms universitet, Jon Refsdal Moe, professor vid Institutionen för scenkonst, Stockholms konstnärliga högskola, Rikard Loman, fil. dr i teatervetenskap vid Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet, och Claudia Lindén, professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och lärande, Södertörns högskola.

Ordförande var Tiina Rosenberg, professor i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet.

Handledare var Dirk Gindt, professor i teatervetenskap, och Willmar Sauter, professor emeritus i teatervetenskap båda vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet.