Anna Näslund blir Fullbright Scholar höstterminen 2024

Konstvetaren Anna Näslund har utsetts till Fullbright Scholar och affilierad till History of Art Department vid University of California Berkeley. Hon kommer att bedriva forskning inom projektet Pictorial Commodities under sin vistelse i höst.

Logotypen för Fulbright program. Foto på Anna Näslund

Hennes forskningsprojekt handlar om synen på den massproducerade bilden som verktyg för att sälja varor 1820 och till idag.

Fulbrightprogrammet är ett stipendieprogram finansierat och administrerat av USA:s utrikesdepartement, regeringarna i andra länder och privata intressen. Det är ett av USA:s mest prestigefyllda stipendieprogram.

Anna Näslund är professor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar på fotografi, visuell kultur, bildstudier, arkiv och digitaliseringsfrågor.

Anna Näslunds forskning