Catharina Nolin i podd om trädgårdens roll inom forskningen

Catharina Nolin, professor i konstvetenskap, deltar i ett samtal med Anna Andreasson Sjögren, doktorand med fokus på trädgårdens historia och Gabriella Ahlström, författare och journalist.

Intresset för odling och gröna rum är stort, men vilken roll spelar trädgården inom forskningen? Vad kan till exempel utgrävningen av en medeltida trädgård avslöja om människors livsvillkor? Och hur har trädgårdens roll inom konst och litteratur skiftat genom tiderna?

Det var frågor som diskuterades vid den öppna föreläsningen i samtalsformat vid Tranströmerbiblioteket tidigare i år. Nu finns samtalet att ta del av i efterhand.

Lyssna på podden här

Om Catharina Nolin

Catharina Nolin
Catharina Nolin. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Catharina Nolin är professor i konstvetenskap och ställföreträdande prefekt vid Institutionen för kultur och estetik.

Hennes huvudsakliga forskningsområde är trädgårdshistoria och landskapsplanering under 1800- och 1900-talen, samt landskapsarkitekturens historiografi under samma period.

Mer om hennes forskning

Mer läsning