Cykelsportens fem monument

Frederik-Emil Friis Jakobsen, doktorand i idéhistoria vid Stockholms universitet, ger ett historiskt perspektiv på landsortscykling i tidskriften Baggrund.

Bild på tre tävlingscyklister. Bild på tidningsnotis
Foto: Rostislav Glinsky / Mostphotos. Tidningsnotis ur Ce Soir från 1949

Under det senaste decenniet har cykelsporten gripits av idén om de fem monumenten: att det finns fem lopp vars historia och prestige gör dem till de viktigaste och vackraste loppen inom sporten. Men varför har denna idé varit så framgångsrik, vilken syn på historien representerar den och vilka konsekvenser har den för cykelsportens förflutna och framtid? Friedrich Nietzsche kan leda oss på spåret av ett svar. Frederik-Emil Friis Jakobsen skriver om cykelsporten, dess monument och dess historieskrivning.

Texten finns fritt tillgänglig att läsa online:

Baggrunds hemsida

Om Frederik-Emil Friis Jakobsen

Frederik-Emil Friis Jakobsen är doktorand i idéhistoria vid Institutionen för kultur och estetik. Han studerar vid forskarutbildningen History of Political Thought, ett samarbete mellan Stockholms univeritet, Göteborgs universitet, Lunds universitet och Uppsala universtitet, med medfinansiären Vetenskapsrådet.

Hans avhandlingsprojekt, med den preliminära titeln The Art of Politics, kretsar kring begreppet common sense eller sensus communis, dess framträdande som ett politiskt begrepp i Hannah Arendts verk och, genom hennes obestridliga inflytande, i samtida politisk teori och filosofi, och slutligen huruvida begreppet avslöjar något om förhållandet mellan politik och estetik.

Mer om hans forskning