De installerades och promoverades

Doktorer och professor från Institutionen för kultur och estetik uppmärksammades vid Stockholms universitets installations- och promotionshögtid i Stadshuset den 29 september.

Ingemar Haag installation professor 2023
Ingemar Haag installerades som professor i litteraturvetenskap.

Professorsinstallationen och doktorspromotionen är akademiska traditioner med anor från medeltiden. Vid den pampiga ceremonin i Stockholm stadshus installeras nya professorer i sitt ämbete och nya doktorer promoveras med doktorshatt eller lagerkrans.

Följande personer från Institutionen för kultur och estetik uppmärksammades vid högtiden den 29 september

• Ingemar Haag, professor i litteraturvetenskap
  • Anders Bäckström, fil.dr i teatervetenskap
  • Sara Ekström, fil.dr i idéhistoria
  • Elin Kanhov, fil.dr i musikvetenskap
  • Christopher Landstedt, fil.dr i konstvetenskap
  • Sara Pärsson, fil.dr i litteraturvetenskap

Professorer (anställda/befordrade) som tillträtt sin tjänst 1/7–22 – 30/6–23
Doktorer som disputerat och tagit ut sin examen 1/7–22 – 30/6–23

Läs mer om högtiden och se ceremonin

Institutionen för kultur och estetik bedriver forskning i idéhistoria, konstvetenskap, litteraturvetenskap, musikvetenskap, teatervetenskap, curating, och kulturarvsstudier.

Mer om vår forskning