Digital föreläsning om David Klöcker Ehrenstrahls mästerverk i Riddarhuset

Sabrina Norlander Eliasson, professor i konstvetenskap, föreläser online om David Klöcker Ehrenstrahls plafondmålning Dygdernas rådslag i Riddarhussalens tak.

För ett år sedan genomförde hon en teknisk undersökning av verket, som en del av hennes nuvarande forskningsprojekt Konst och vetenskap. Mobilitet och kulturell transfer under Frihetstiden.

Föreläsningen är producerad av Riddarhuset. Här berättar Sabrina Norlander Eliasson om hur Ehrenstrahls mästerverk kom till 1675.

En film av Riddarhuset i Stockholm.
Sabrina Norlander Eliasson
Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Om Sabrina Norlander Eliasson

Sabrina Norlander Eliasson är professor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar på tidigmodern konst, historiska samlingar och socioekonomisk konsthistoria med särskild fokus på 1700-talets Rom.

Mer om hennes forskning

Mer läsning och lyssning