Elin Kanhov har disputerat i musikvetenskap

Elin Kanhov disputerade i musikvetenskap vid Stockholms universitet den 9 juni på avhandlingen Encounters Between Music and Nature: A Productive and Transversal Approach to Contemporary Music Analysis.

Illustration av människoansikte och fågelhuvud
Illustration: Evelina Jonsson / Azote

Om avhandlingen

I denna avhandling undersöker jag möten mellan musik och natur med exempel från den nutida västerländska konstmusikrepertoaren genom ett produktivt och transversalt angreppssätt på musikanalys. Det produktiva syftar till en musikanalytisk metod utvecklad av Judy Lochhead, och det transversala syftar på begrepp från Gilles Deleuze och Félix Guattaris tänkande som aktiveras i analyserna. Syftet med avhandlingen är att studera hur musiken potentiellt omformar relationerna mellan musik, människa och natur utifrån detta angreppssätt. I tre analyskapitel kopplar jag samman fyra musikaliska verk med Deleuze och Guattaris begrepp. Jag studerar Joan La Barbaras Les Oiseaux qui chantent dans ma tête för soloröst (1976) och Kaija Saariahos Laconisme de l’aile för soloflöjt och elektronik (1982) i relation till begreppet fågel-blivande; John Luther Adams Inuksuit för slagverksensemble (2009) genom begreppen miljö, rytm och avterritorialisering; samt Helena Tulves Extinction des choses vues för stor orkester (2007) i förhållande till begreppet Kroppen utan Organ. Jag undersöker tillfällen när musiken rör sig på gränsen till det diskursiva, och hur materialitet i form av ljud, kroppar, instrument och teknologi kan omforma musikaliska diskurser och kulturella förståelser för naturen. Vidare positionerar jag musiken inom fältet ”ecomusicology”, samt använder teoretiska aspekter av posthumanistiskt och nymaterialistiskt tänkande. Jag undersöker särskilt musiken utifrån perspektiv som ifrågasätter människocentrerade sätt att tänka och vara, och till synes bestämda naturförståelser som ter sig separata från en kulturdomän. Utifrån dessa teoretiska perspektiv förstår jag istället natur och kultur som sammanflätade materiella-diskursiva processer där förhållandet mellan musik, människa och natur ständigt omförhandlas.

Avhandlingen i fulltext i Digitala Vetenskapliga Arkivet

Elin Kanhovs forskning

Elin Kanhov
Elin Kanhov. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Om disputationen

Opponent vid disputationen var Edward Campbell, professor i musikvetenskap vid School of Language, Literature, Music and Visual Culture, University of Aberdeen.

I betygsnämnden satt Karin Dirke, docent i idéhistoria vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet, Camilla Hambro, docent i musikvetenskap vid Fakulteten för humaniora, psykologi och teologi, Åbo Akademi, Per-Henning Olsson, fil.dr i musikvetenskap vid Institutionen för musikvetenskap, Uppsala universitet, Ulrik Volgsten, professor i musikvetenskap vid Musikhögskolan, Örebro universitet.

Ordförande var Joakim Tillman, professor i musikvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet.

Handledare var Johanna Ethnersson Pontara, docent i musikvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet och Jacob Derkert, fil.dr i musikvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet.