Elina Druker i öppet samtal med Baek Heena vid konferens

Litteraturprofessor Elina Druker presenterar Alma-priset och samtalar med 2020 års pristagare Baek Heena vid den internationella barnlitteraturkonferensen IBBY i Putrajaya, Malaysia, den 5-8 september.

Baek Heena och Elina Druker
Baek Heena och Elina Druker. Foto: Stefan Tell

Drukers föredrag har titeln “Celebrating children’s right to stories”. Hon kommer att
berätta om Astrid Lindgren Memorial Award (Alma-priset) och samtala med den sydkoreanska bilderbokskonstnären Baek Heena, 2020 års Alma-pristagare. Elina Druker är medlem i juryn som varje år utser mottagaren av världens största barnlitterära pris.

IBBY är en internationell organisation som strävar efter att främja interkulturell förståelse genom barnlitteratur och arbetar för att möjliggöra barns tillgång till litteratur av hög litterär och konstnärlig kvalitet.

Konferens-sajten

Om Elina Druker

Elina Druker är professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, särskilt barn- och ungdomslitteratur. Hon har främst ägnat sig åt forskning inom barnlitteratur, modernism och avantgarde med tonvikt på relationer mellan olika medier.

Om hennes forskning