Ett seminarium på tvären för alla

Vid tvärseminariet på Institutionen för kultur och estetik samlas forskare och doktorander i idéhistoria, konstvetenskap, litteraturvetenskap, musikvetenskap och teatervetenskap över ämnesgränserna.

Biblioteket i Manne Siegbahnhusen.Tvärseminariet hålls i Institutionen för kultur och estetiks bibliotek.

En stor del av tillfällena är granskningsseminarier. Där lägger den som vill ansöka om forskningsmedel från externa finansiärer fram sina handlingar för granskning av två kollegor. Det är alltid minst en forskare från andra huvudområden än den sökande som är läsare.

–Det är viktigt! För det ger mycket att utsätta det man skriver för en läsare med en helt annan begreppsapparat, en annan vetenskaplig inriktning. Ansökningarna blir bättre av den kollegiala granskningen, säger Sonya Petersson som är forskningssekreterare vid Institutionen för kultur och estetik.

Det är hon som organiserar arbetet med tvärseminariet. Med sig har hon ställföreträdande prefekten Catharina Nolin och samordnande studierektor för forskarutbildningen Victoria Fareld, förutom alla granskare.

Tvärseminariet har flera huvudspår. Dels granskningsseminarierna, dels tematiskt orienterade forskningsseminarier med både externa gäster och interna deltagare.

Det senaste tillskottet är seminarieserien Den engagerade humanisten, som arrangeras av doktoranderna i idéhistoria Adam Kjellgren och Isabelle Ståhl.
–Vi är väldigt glada över deras initiativ och hoppas att fler ska följa efter.

Till detta kommer stödseminarier om till exempel publiceringsstrategier och karriärvägledning för doktorander.
–Tvärseminariet fyller alltså andra funktioner än det ämnesinterna högre seminariet, säger Sonya Petersson.

Fönstret står vidöppet

Sonya Petersson, forskningssekreterare

Det var i samband med institutionens bildande 2015 som den regelbundna tvärvetenskapliga seminarieverksamheten drog igång. Det finns egentligen inga regler för vad tvärseminariet kan vara. Förutom just tvärvetenskapligt.
–Utöver det står fönstret vidöppet! Tvärseminariet är för alla, doktorander och seniora forskare från institutionens alla ämnen. Det ska fånga upp och utveckla det tvärvetenskapliga och vara ett stöd för den löpande verksamheten.

TVÄRSEMINARIET
Institutionen för kultur rymmer huvudområdena idéhistoria, konstvetenskap, kulturarvsstudier, curating, litteraturvetenskap, musikvetenskap och teatervetenskap.
Runt 100 forskare
40-talet doktorander