Eva Lindström är årets ALMA-pristagare

Den svenska bilderbokskonstnären får Eva Lindström 2022 års Litteraturpris till Astrid Lindgrens minne (ALMA). Det tillkännagav juryns ordförande Boel Westin, professor emeritus vid Stockholms universitet, vid en direktsändning från Kulturhuset.

Eva Lindström. Fotograf: Jonas Adner
Fotograf: Jonas Adner

Juryns motivering:
"Eva Lindströms gåtfulla bildvärld är i ständig förvandling. Träd flyttar utomlands, hundar antar enorma proportioner och föremål försvinner för att plötsligt återkomma. Med snabb penselföring och förtätad kolorit skapar Eva Lindström en mångtydig dialog i text och bild. Gränsen är flytande mellan barn, vuxna och djur. Med djupt allvar och vild humor brottas de med de eviga frågorna: Vilka är vi? Vart är vi på väg? Vem har tagit våra mössor?"

Om Eva Lindström

Eva Lindström började på 80-talet arbeta som serietecknare åt olika tidningar och gav även ut seriealbum. Hennes första egna barnbok Kattmössan kom 1988. Den barnlitterära produktionen är omfattande och mångfaldigt prisbelönad. Hon har bland annat fått Augustpriset (2013) och bilderbokspriset Snöbollen (2011 och 2018). Hon har skapat tre tecknade kortfilmer och flera av hennes berättelser har filmatiserats. I Eva Lindströms senaste bok, Ingenting är omöjligt för oss från 2021, får läsaren följa två små barn och deras hund, som landar på en annan planet.

Professor Boel Westin är juryordförande

Juryns ordförande Boel Westin – professor emeritus vid Institutionen för kultur och estetik – presenterade årets pristagare.

I juryn ingår från institutionen också Elina Druker, professor i litteraturvetenskap, och Janina Orlov, översättare och lektor i litteraturvetenskap.

Elina Druker intervjuad i P1

Just efter tillkännagivandet intervjuades Elina Druker, som har just bilderböcker som ett av sina expertområden, om pristagaren i Sveriges radios P1 Kultur.

–Eva Lindström har en högst originell och ganska egensinnig stil med vilken hon skapar bilderbokskonst av högsta rang, säger Elina Druker.

–Hon stannar i sin poetiska värld och utvecklar det egna uttrycket år efter år, hon har skapat en unik konstform i sina fascinerande projekt. Eva Lindström jobbar med det absurda, med både mörker och humor.

Forskning om barnlitteratur vid Stockholms universitet

Lyssna på P1 Kulturs sändning i efterhand: