Forskare och läsfrämjande organisationer från Sverige och Malaysia möts

Elina Druker, professor i litteraturvetenskap, deltar i en barnlitteraturkonferens i Kuala Lumpur den 26–29 februari.

Logotypen för barnlitteraturkonferensen Jom Kita Bincang! Let's talk about it

Evenemanget ”Jom Kita Bincang – Let’s talk about it” är ett projekt av svenska ambassaden i Malaysia, Raja Tun Uda Library, och Malaysia Board on Books for Young People (MBBY). Veckan inleds med en akademisk konferens och följs av worskhops kring barns läsning och om kreativitet som läsfrämjande verktyg.

Elina Drukers föreläsning heter Children’s literature as a way to talk about children’s lives and contemporary issues och berör hur barnlitteratur kan fungera som utgångspunkt för samtal kring samtidshändelser och frågor i barns liv och vardag.

Läs mer på svenska ambassadens hemsida

Podd-intervju

Hon intervjuades i samband med besöket också av journalisten Sudais Ferhardi vid radiokanalen BFM. De samtalade om hur barn- och ungdomslitteratur formar oss.

Lyssna på intervjun på BFM:s hemsida

Om Elina Druker

Elina Druker framför en vägg med bokhyllor
Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Elina Druker är professor i litteraturvetenskap, särskilt barn- och ungdomslitteratur, vid Institutionen för kultur och estetik. Hon har främst ägnat sig åt forskning inom barnlitteratur, modernism och avantgarde med tonvikt på relationer mellan olika medier. Elina Druker är ämnesansvarig för litteraturvetenskap vid institutionen.

Mer om hennes forskning