Forskare på bokmässan

Flera forskare från Institutionen för kultur och estetik deltar i bokmässan i Göteborg den 28 september – 1 oktober.

Frida Beckman, professor i litteraturvetenskap, deltar i flera samtal om postmodernismen apropå hennes nya bok med samma namn.

På fredag den 29 september, kl. 11–11.45 samtalar hon med Per Svensson, Victor Malm och Torbjörn Elensky. Förlaget Fri Tanke arrangerar.

Om evenemanget

Kl. 13.30–13.50 samma dag deltar hon och Johan Lundberg, docent i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, i samtalet Kan något gott komma ur postmodernismen? Andreas Johansson Heinö är moderator och Fri Tanke förlag arrangör.

Om evenemanget

Kl. 14.50–15.20 talar hon om postmodernismen i GP:s monter.

Om evenemanget

På lördag den 30 september, kl. 11–11.20 leder Victor Malm samtalet ”Tjusningen hos det nya och modet att vända en rörelse ryggen”. Deltagare är Frida Beckman och Horace Engdahl.

Läs mer om boken Postmodernismen

Johan Lundberg, docent i litteraturvetenskap, deltar i förutom ovan nämnda samtal i tre programpunkter med Timbro Förlag som arrangör.

Under titeln Klan och individ från Aiskylos till Karen Blixen talar han på torsdag den 28 september, kl. 12–12.15.

Om evenemanget

På fredag den 29 september kl. 16–16.20 samtalar han med Per Brinkemo om Vägar ut ur klanen.

Om evenemanget

På lördag den 30 september kl. 11–11.20 deltar han med Fredrik Segerfeldt i ett samtal om hur litteraturen kan hjälpa oss förstå vår tids konflikter?

Om evenemanget

Elisabeth Mansén, professor emerita i idéhistoria, berättar om sin utgåva av Mary Wollstonecrafts Brev till min förläggare, på torsdag den 28 september kl. 14–14.20. Arrangör är Samfundet de nio.

Om evenemanget

Catharina Nolin, professor i konstvetenskap, medverkar lördag den 30 september kl. 10.30–11 i ett samtal om modern svensk trädgårdshistoria. I samtalet deltar även Inger Olausson och Åsa Klintborg Ahlklo. Forskartorget och Kungl. Vitterhetsakademien arrangerar.

Om evenemanget

Willmar Sauter, professor emeritus i teatervetenskap, pratar med Sylvia Sauter om deras nya bok Teater på Jiddisch – i Sverige och i världen torsdag den 28 september kl. 13.30–14. Samtalet arrangeras av Paideia folkhögskola.

Om evenemanget

Mårten Snickare, professor i konstvetenskap, talar torsdag den 28 september kl. 16.05–16.20 med Jenny Björkman utifrån sin essä om Sverige, kolonialismen och museerna i Riksbankens jubileumsfonds årsbok. Arrangörer är Forskartorget och Riksbankens Jubileumsfond.

Om evenemanget

Nyligen disputerade idéhistorikern Isabelle Ståhl medverkar i sju programpunkter.

På lördag den 30 september kl. 11.30–11.50 arrangerar förlaget Fri Tanke ett samtal om hur man skriver nya berättelser om kärlek. I det verkliga, i litteraturen, när alla är på mobilen. Förutom Isabelle Ståhl medverkar Amanda Svensson och Martina Stenström.

Senare samma dag kl. 13–13.20 deltar hon i samtalet Weimar, vår guldålder? tillsammans med Svante Nordin Ståhl och Emma Flärdh. Arrangör är Fri Tanke förlag.

Kl. 14–14.20 samtalar hon med Magnus Linton, Leonidas Aretakis och Christer Sturmark om hur den psykedeliska upplevelsen skyddas från trendernas och juridikens avförtrollning, apropå hennes avhandling Psykets laboratorium. Arrangerat av Fri Tanke förlag.

Kl. 15–15.45 deltar hon i samtalet ”Att vara den tredje” om skönlitteratur tillsammans med Jenny Lindh, Agnes Lidbeck, Lyra Ekström Lindbäck. Albert Bonniers Förlag, Norstedts och Modernista arrangerar.

Senare samma dag kl. 16.30–16.50 och söndag den 1 oktober kl. 11.50–12.10 talar hon om sin nya skönlitterära bok Eden. Arrangörer är Albert Bonniers Förlag respektive Sveriges Författarförbund.

På söndag den 1 oktober kl. 9.15–9.30 intervjuas hon av Björn Wiman om sitt yrkesliv som forskare, författare och kritiker. Dagens Nyheter arrangerar.

Evenemangen listade

Jeff Werner, professor i konstvetenskap, och Ulf Zander samtalar under programpunkten ”En hockeyindians uppkomst och fall” söndag den 1 oktober kl. 11.45–12. Arrangörer är Forskartorget och Kriterium.

Om evenemanget

Boel Westin, professor emeritus i litteraturvetenskap, samtalar med årets ALMA-pristagare Laurie Halse Anderson på torsdag den 28 september kl. 14–14.20. Kulturutveckling i samarbete med ALMA-priset arrangerar.