Forskning om bildens kunskap och laternaföredragen i 1800-talets mediekultur

Konstvetaren Sonya Petersson har fått forskningsmedel av Vetenskapsrådet för projektet Pictorial Knowledge and Lantern Lectures in the 19th-Century Media Culture/Bildens kunskap och laternaföredragen i 1800-talets mediekultur.

Projektet ska pågå från 1 augusti 2024 till 31 juli 2027.

I slutet av 1800-talet gjorde publika föredrag med projicerade bilder stor succé i Sverige och i andra länder. Föredragen organiserades av bildningsförbund och nöjesinrättningar och var centrerade kring laterna magican, ett medium för bildprojektion med rötter i 1600-talet. Projektet undersöker hur de hittills outforskade laternaföredragen etablerades som en ny praktik i den bredare mediekulturen i det sena 1800-talets Sverige och hur de presenterade och visualiserade ämnen såsom geografi, naturhistoria och konsthistoria. Det överordnade syftet är att undersöka laternaföredragens historiska och teoretiska implikationer för bildens kunskapsproduktion, med fokus på bildens relationer till andra medier. Mot bakgrund av tidigare bildvetenskaplig, mediehistorisk och kunskapshistorisk forskning undersöker projektet i tre fallstudier hur laternaföredragen

1. var historiskt situerade mellan konsterna och vetenskaperna,
  2. tillsammans med den illustrerade pressen, också ett nytt massmedium, medierade det populära ämnet resor runt världens länder och
  3. tillsammans med grafiska och fotografiska reproduktioner av konstverk medierade ämnet konsthistoria.

Genom laternaföredragen fördjupar projektet kunskapen om bildens betydelse för hur kunskap sprids och förändras genom att medieras i nya sammanhang. Projektet undersöker hur laternaföredragens redan cirkulerade bilder ingick nya kunskapsproduktiva samspel med föredragens textinslag och omgivande tryckmedier, som den illustrerade pressen och grafiska konstreproduktioner. Projektet lägger även vikt vid att undersöka föredragens multimodalitet eller vilken betydelse laternans kapacitet att förstora och visa sekvenser hade för bildens kunskapsproduktion.

Utöver att fördjupa kunskapen om 1800-talets laternaföredrag ligger projektets betydelse i att det utvecklar nya perspektiv på bildens kunskapsproduktion utifrån dess samtidigt samhälleliga och mediala spridning, kombination med text och relationer till omgivande medier.

Om Sonya Petersson

Sonya Petersson

Sonya Petersson är universitetslektor och docent i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon intresserar sig i sin forskning för medieteori, tryckmediekultur, bild och text, såväl analog som digital bildreproduktion, och konstvetenskaplig historieskrivning.

Mer om hennes forskning

Mer läsning