Historiska perspektiv på svenska djurindustrin

Karin Dirke, professor i idéhistoria, har skrivit en artikel om ”den glada kon”.

Kor på betesäng
Foto: Lars Johansson / Mostphotos

Texten ingår i antologin Animal Industries: Nordic Perspectives on the Exploitation of Animals since 1860. Karin Dirke undersöker varifrån den nutida debatten om djurhållningen växte fram. Hon visar hur bilden av den lyckliga kon, som syns i marknadsföringen av för kött- och mjölkprodukter, uppstod och vilken betydelse företeelsen har för liknande idéer. I centrum för Karin Dirkes forskning på detta står författaren Astrid Lindgrens medverkan i debatten om djurindustrin i slutet på 1980-talet och början av 1990-talet.

Artikeln finns fritt tillgänglig online:

Förlaget De Gruyters hemsida

Karin Dirke
Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Om Karin Dirke

Karin Dirke är professor i idéhistoria och biträdande prefekt vid Institutionen för kultur och estetik. Hon ägnar sig framför allt åt forskning inom human/animal studies och miljöhumaniora.

Mer om hennes forskning