Historiskt perspektiv på konfetti i radioprogrammet Stil

Christopher Landstedt, universitetslektor i konstvetenskap, ger en historisk kontext på företeelsen konfetti i Sveriges radios magasin Stil.

Avsnittet handlar om starka färger inom olika delar av konst och kultur. Christopher Landstedt intervjuas utifrån sin forskning om festkultur i historien.

Han berättar till exempel att traditionen att kasta små föremål, likt de vi idag kallar konfetti, på dem som firas går att spåra ända tillbaka till antiken och senare den italienska renässansen. Under 1700-talet var det populärt att kasta godis inslaget i färgglatt papper.

Att kasta små pappers- eller plastlappar på festföremål kan spåras tillbaka till 1800-talets Milano och tygverksamhet och skrädderier.

Sidentyger var strimlade och sedan färgade i olika kulörer och som man då helt enkelt kastade

Christopher Landstedt om 1800-talets konfetti i Milano

Inslaget med Christopher Landstedt kommer ungefär 43.30 minuter in i programmet:

Christopher Landstedt

Om Christopher Landstedt

Christopher Landstedt är universitetselektor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Han disputerade 2023 på avhandlingen Fester, platser och visuell kultur i Stockholm under den gustavianska epoken. I den sätter han ljuset på den gustavianska tidens kulturella och sociala liv.

Läs mer om avhandlingen

Mer lyssning

Christopher Landstedt gäst i Klassikerpodden Verket | Sergel: Amor och psyke (1787)