Idéhistoriker om begreppshistoria i ny bok

Flera idéhistoriker från Stockholms universitet medverkar i den nya antologin Svenska begreppshistorier. Från antropocen till åsiktskorridor. Redaktörer för boken är Kristiina Savin och Jonas Hansson, båda idéhistoriker vid Lunds universitet.

Svenska Begreppshistorier, ljusblå bok med orange text
Svenska Begreppshistorier, utgiven vid förlaget Fri Tanke, 2022.

De har samlat 44 humanioraforskare som skriver om 54 begrepp de själva har behandlat i sin forskning. Genom begrepp som antropocen, samtycke, kris, teknik, psykopati, miljö, revolution, mode och feminism skildras vår samtida kultur i ett samlingsverk.

Från Institutionen för kultur och estetik vid Stockholms universitet medverkar fem idehistoriker med kapitel i antologin.

Docent Annika Berg har skrivit om Psykopati.

Forskaren Annelie Drakman bidrar med en text om begreppet Snygg och med en text om begreppet Ren.

Professor emerita Elisabeth Mansén har skrivit om Feminism.

Professor emerita Inga Sanner har skrivit kapitlet Omedvetet och undermedvetet.

Docent Martin Wiklund medverkar med ett kapitel om Modernitet.