Institutionen för kultur och estetik söker en doktorand i litteraturvetenskap

Vi söker en doktorand i litteraturvetenskap med inriktning mot modernistisk/samtida poesi. Ref.nr SU FV-2408-23. Välkommen med din ansökan senast den 15 oktober 2023.

Insignier, upplagda Doktorsdiplom i rullar. Stockholms Stadshus.
Foto: Ingmarie Andersson / Stockholms universitet

Litteraturvetenskapen vid Stockholms universitet ingår i Institutionen för kultur och estetik och är lokaliserad till Humanistvillan i Frescati, tillsammans med institutionens övriga ämnen idéhistoria, konstvetenskap, musikvetenskap och teatervetenskap. Vid institutionen ges en fyraårig forskarutbildning i litteraturvetenskap. I litteraturvetenskap bedrivs forskning av ett femtiotal anställda doktorander, lektorer, forskare och professorer vars verksamhet spänner över breda forskningsfält inom olika epoker och teman såsom klassisk och tidigmodern litteratur, tolkningsteori, barn- och ungdomslitteratur, narrativ teori, modernistisk lyrik och roman, diskurs- och medieanalys.

Länk till annonsen och ansökan

Mer om forskarutbildningen vid Institutionen för kultur och estetik