Isabelle Ståhl gäst i Filosofiska rummet

Idéhistorikern Isabelle Ståhl talar om begreppet autenticitet i ett avsnitt av Filosofiska rummet i Sveriges radio P1.

Tillsammans med Fredrik Svenaeus, professor i filosofi vid Södertörns högskola, samtalar hon med programledaren Cecilia Strömberg Wallin om vår besatthet med det autentiska.

Om avsnittet

Begreppet autenticitet känns i allra högsta grad modernt, men redan på 1700-talet – med filosofer som Rousseau – och i 1800-talets romantik fanns tankar om autenticitet som ett ideal att sträva efter. Tankar som även kändes igen hos de existentialister som kom senare, då med idéer om att leva ett autentiskt liv, ett liv där man skapar sig själv genom sina medvetna och fria handlingar. Men finns det verkligen något som kan kallas för ett autentiskt jag?

Isabelle Ståhl är fil.dr och lärare i idéhistoria vid Institutionen för kultur och estetik. Hon disputerade hösten 2023 med avhandlingen Psykets laboratorium: Skildringar av drogexperiment i Weimarrepubliken.

Mer om avhandlingen