Känslohistorisk studie av Lord Alfred Douglas självbiografiska skrifter

Elisabeth Mansén, professor i idéhistoria vid Stockholms universitet, har skrivit en artikel om poeten Lord Alfred Douglas självbiografiska skrifter.

Bain News Service, Public domain, via Wikimedia Commons
Lord Alfred Douglas, cirka 1910-15.
Bain News Service, Public domain, via Wikimedia Commons

Poeten Lord Alfred Douglas (1870–1945) var Oscar Wildes älskare, men liksom Wilde gifte han sig och fick barn.

Mansén har gjort en känslohistorisk studie av Douglas självbiografiska skrifter, som sammanlagt är över tusen sidor. Hon ger i sin artikel en sidobelysning av relationen mellan Wilde och Douglas och visar också hur Douglas genom sitt författarskap bearbetar sina komplicerade känslor för Wilde.

Artikeln är efter refereegranskning publicerad som ledande artikel i The Wildean, en tidskrift som ges ut av The Oscar Wilde Society.

Om Elisabeth Mansén

Elisabeth Mansén
Elisabeth Mansén.

Elisabeth Mansén är professor i idéhistoria vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar främst på de fem sinnenas idéhistoria och svensk kurortshistoria. Mansén intresserar sig för svensk romantik, och 1700-talets kulturhistoria är starkt, liksom engagemanget för feminismens klassiker.

Mer om hennes forskning