Karin Dirke ny professor i idéhistoria

Institutionen för kultur och estetik gratulerar Karin Dirke som av rektor har befordrats till professor i idéhistoria vid Stockholms universitet.

Karin Dirke
Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Karin Dirke ägnar sig framför allt åt forskning inom human/animal studies och miljöhumaniora. Hon intresserar sig för människans relation till djur av olika slag, från insekter till hundar. Hon har undersökt hur möten mellan människor och djur beskrivs historiskt i press, faktatext och skönlitteratur. Det kan till exempel handla om idéer om djurskydd eller 1800-talets diskussioner om stora rovdjur.

Karin Dirke disputerade vid Stockholms universitet 2000, med en avhandling om den svenska djurskyddsrörelsens uppkomst och utveckling 1875-1920.

Hon undervisar i idéhistoria på alla nivåer vid institutionen. Hon är biträdande prefekt vid Institutionen för kultur och estetik.

Mer om Karin Dirkes forskning