Laurie Halse Anderson får ALMA-priset

Den amerikanska ungdomsboksförfattaren Laurie Halse Anderson får ALMA-priset (Astrid Lindgren Memorial Award) 2023. Det tillkännagav juryns ordförande Boel Westin, professor emerita vid Stockholms universitet, vid en direktsändning från Kulturhuset.

Laurie Halse Anderson och Boel Westin
Laurie Halse Anderson blev uppringd av juryns ordförande Boel Westin. Foto: alma.se

–Jag gråter av glädje och tacksamhet! Astrid Lindgren är en av mina hjältar, både för hennes skrivande och för hennes insatser för barn och unga världen runt, säger Laurie Halse Anderson till Sveriges radios Kulturnytt.

Jag ville vara som Pippi Långstrump när jag var liten

Laurie Halse Anderson till sr:s Kulturnytt

Juryns motivering

"I sina täta ungdomsromaner ger Laurie Halse Anderson röst åt sökandet efter mening, identitet och sanning, både i samtiden och i historien. Det är en mörkt glimmande realism som levandegör betydelsen av tiden och minnet för den unga människans liv. Smärta och ångest, längtan och kärlek, klass och kön utforskas med stilistisk skärpa och saklig humor. Med varsam intensitet manar Laurie Halse Anderson fram tillstånd, stämningar och känslor och väjer aldrig för det allra svåraste."

Mer om årets pristagare på alma.se

Om ALMA-priset

Astrid Lindgren Memorial Award instiftades 2002 av Sveriges regering för att värna barnens rätt till bra berättelser. Varje år belönas en person eller organisation som bidrar till litteraturens betydelse för barn och unga över hela världen. Prissumman på fem miljoner svenska kronor gör priset till världens största i sitt slag.

Hon har allt som en författare skulle kunna ha

Litteraturprofessor Boel Westin i intervju av P1

Elina Druker står på en scen och läser en presentation
Elina Druker i livesändningen från Kulturhuset. Foto: alma.se

Professor Boel Westin är juryordförande

Juryns ordförande Boel Westin – professor emerita vid Institutionen för kultur och estetik – meddelade årets pristagare. Sedan följde en presentation av Laurie Halse Andersons författarskap av Elina Druker, professor i litteraturvetenskap särskilt barn- och ungdomslitteratur. I juryn ingår från Institutionen för kultur och estetik också Janina Orlov, översättare och lektor i litteraturvetenskap.

Boel Westin intervjuades efter tillkännagivandet i Kulturnytt.

–Hon är en starkt engagerad författare som skriver passionerat och sakligt, humoristiskt och inkännande om unga människors liv. Och hon väjer aldrig för svåra ämnen – har skrivit om sexuella övergrepp och om ätstörningar. Hon gör alltid väldigt nogrann research och har ett fantastiskt språk, säger hon.