Linn Holmberg antagen som docent i idéhistoria

Institutionen för kultur och estetik gratulerar Linn Holmberg som har antagits som docent i idéhistoria vid Stockholms universitet.

Linn Holmberg i ett bibliotek
Linn Holmberg. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Linn Holmberg forskar på kunskapshantering i det tidigmoderna Europa med fokus på uppslagsverk, upplysningskultur, och processer av att sprida, popularisera och demokratisera kunskap under det långa 1700-talet.

Hon disputerade vid Umeå universitet 2014 med avhandlingen The Forgotten Encyclopedia: the Maurists’ Dictionary of Arts, Crafts and Sciences, the Unrealized Rival of the Encyclopédie of Diderot and d’Alembert.

Linn Holmberg ingår även i Pro Futura-programmet, en internationell spetsforskningssatsning inom humaniora och samhällsvetenskap. Under 2023–2024 är hon gästforskare vid CRASSH och Clare Hall i Cambridge.

Mer om hennes forskning