Litteraturforskaren Maria Wahlström i podden Verket om Hjalmar Söderbergs roman Doktor Glas

Verket är en podd om klassiker som produceras av Bildningsmagasinet Anekdot. Hjalmar Söderbergs roman Doktor Glas från 1905 är en berättelse om kärlek, moral och mord.

Maria Wahlström, Institutionen för kultur och estetik. Foto: Sören Andersson.

I podden berättar Maria Wahlström, som är forskare i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, om Hjalmar Söderbergs liv och verk. Doktor Glas togs inte alls väl emot i samtiden, säger Wahlström i programmet.

Wahlström berättar att enligt Hjalmar Söderberg själv så handlar romanen om vad som kan driva en människa att mörda någon.

I boken väcks frågor som kan diskuteras än idag.

Maria Wahlström tog intryck av boken när hon läste den som ung.

Många vandringar i Stockholm baseras på romanen Doktor Glas, som har blivit stilbildande för den arketypiska Stockholms-flanören.

Vem är Doktor Glas?

Han har ett dag-jag och ett natt-jag

Det är en dubbelnatur, konstaterar Wahlström.

Boken är skriven i dagboksform, så bilderna av de andra huvudkaraktärerna Helga Gregorius och pastor Gregorius är återgivna som ur Doktor Glas ögon. Och vem är då den kvinnliga huvudpersonen, Helga Gregorius? Hon är inte tecknad som en fullödig person utan mer som en funktion i boken. Hon har funktionen av att vara oåtkomlig, förklarar Maria Wahlström.

Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.

Från Doktor Glas, av Hjalmar Söderberg. Det klassiska citat som Wahlström valt till programmet.

Mer om Maria Wahlströms forskning

Maria Wahlström forskar kring dagboksromanen som genre i litteraturhistorien. Hon disputerade 2012 med avhandlingen Jag är icke heller en. Den svenska dagboksromanen om dagboksromaner mellan 1825 och 2010, med särskilt fokus på Fredrika Bremers En dagbok, Hjalmar Söderbergs Doktor Glas och Eyvind Johnsons Drömmar om rosor och eld.

Läs mer om Maria Wahlströms forskning

Hör hela avsnittet av podden Verket