Livepodd om skeppsvrak i litteraturhistorien

Litteraturvetaren Anna Jörngården Galili är en av gästerna i Bildningspodden live den 16 maj.

Gammal skeppsvrak

Alla skeppsvrak har en gång gjort en storstilad första seglats. Sedan gick någonting fruktansvärt fel. Har alla förlista skepp en gemensam nämnare? Varför är vi så fascinerad av dessa havets ruiner? Och vad har vraken fått symbolisera i kulturhistorien? Idéhistorikern Thomas Kaiserfeldt, litteraturvetaren Anna Jörngården Galili och etnologen Simon Ekström samtalar med programledaren Magnus Bremmer.

Plats: Studio SN7, Stora Nygatan 7
Tid: Kl. 18–19

Till evenemanget på SN7:s hemsida

Bildningspodden görs vid Humanistiska fakulteten på Stockholms universitet och bjuder varannan vecka på ett timslångt samtal om en historisk person, epok, idéströmning eller ett konstnärligt verk. Riksbankens Jubileumsfond (RJ), Studio SN7 och Bildningspodden lanserar våren 2024 tillsammans en samtalsserie utifrån RJ:s årsbok på temat misslyckanden.

Om Anna Jörngården

Anna Jörngården är docent och biträdande lektor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar främst på hur litteratur engagerar sig känslomässigt i frågor om tid och rum, från 1800-tal till nutid. Jörngården sysslar både med skandinavisk litteratur och med världslitteratur skriven på engelska, spanska och franska, med ett särskilt intresse för latinamerikansk och karibisk litteratur.

Mer om hennes forskning