Lydia Wistisen håller öppen gästföreläsning online

Lydia Wistisen, docent i litteraturvetenskap, håller en öppen gästföreläsning vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion vid Göteborgs universitet den 5 oktober.

Illustration av jordklotet ur en barnbok. En bild på Lydia Wistisen
"Filurstjärnan" av Inger Sandberg och Lasse Sandberg (1969). © Upphovspersonerna och Gebers.

Hon kommer att tala utifrån sin forskning om soptematik, skräpestetik och miljöetik i svensk barnkultur i slutet av 60-talet och på 70-talet.

Föreläsningen hålls via Zoom kl. 13.15–15 och är öppen för alla.

Mer info på Göteborgs universitets hemsida

Lydia Wistisen forskar på barn- och ungdomslitteratur och arbetar med verk från hela det barnlitterära spektrat: från bilderböcker, kapitelböcker, flickböcker och pojkböcker till ungdomsromaner och ungdomsskildringar. Hon undervisar främst inom barn- och ungdomslitteratur samt allmän modern litteraturhistoria vid Institutionen för kultur och estetik.

Mer om hennes forskning