Magnus Florin ny hedersdoktor vid Stockholms universitet

Stockholms universitet har utsett årets hedersdoktorer, som på ett utmärkande sätt bidragit till universitetets forskning och utbildning. En av dem är författaren, essäisten och kritikern Magnus Florin, för vilken Institutionen för kultur och estetik är värd.

Magnus Florin. Foto: Fredrik Hjerling/Albert Bonniers förlag

Magnus Florin har ett djupt och långvarigt engagemang för teatern och musikdramatiken, och har skrivit libretton för flera samtida tonsättare. Han har även varit chef för Radioteatern vid Sveriges Radio och chefsdramaturg vid Dramaten. Hans drömspelsartade romaner om historiska personer som Linné och Descartes karakteriseras av en språklig konkretion och exakthet som är ovanlig i svensk litteratur. Flera av hans romaner har översatts till olika språk, och författarskapet har belönats med en rad prestigefulla priser. Florin har ofta samarbetat med forskare i exempelvis Dialogseminariet och tidskriften Dialoger. Som essäist har han återkommande ägnat sig åt August Strindbergs författarskap, med den hyllade essän Lykttändaren (2021) som främsta publikation – något som har särskild relevans givet Stockholms universitets centrala roll i svensk Strindbergsforskning.

–Magnus Florin är genom sin bredd, sin nyfikenhet och öppenhet, men också genom närheten till vetenskapen i olika former, en idealisk hedersdoktor. Hans unikt mångsidiga författarskap representerar i ovanligt hög grad humaniora och de humanistiska vetenskaperna i deras bredd och rikedom, vilket gör honom till en otvetydigt värdig representant för ett modernt universitet, säger Thomas Götselius, professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik.

Föreläsning i höst

Den 18 september håller Magnus Florin en föreläsning för forskare, lärare och studenter på Institutionen för kultur och estetik.

Mer läsning

Sex nya hedersdoktorer vid Stockholms universitet

Hedersdoktorer med Institutionen för kultur och estetik som värd