Masterstudenter curerar konsthändelse i Kiruna

Fem studenter i curating vid Stockholms universitet curerar den 2 september konsthändelsen Reshaping Boundaries (Metamorfa landskap) tillsammans med konstnären Anna Zingmark utanför Stadshuset i Kiruna.

Täljsten på glas
Verk av konstnären Anna Zingmark

Joel Albinsson, Hanna Mara Noor Bargheer, Jonas van Kappel, Victoria McCarthy och Linnea Wästfelt är studenter vid det internationella masterprogrammet i curating art vid Institutionen för kultur och estetik. I ett projekt tillsammans med Konstfrämjandet Norrbotten har de utvecklat ett förslag för hur flytten av Kirunas offentliga konstverk till Kirunas nya stadspark skulle se ut.

Som avslutning på projektet bjuder studenterna nu in allmänheten att delta i att skapa en konstinstallation tillsammans med konstnären Anna Zingmark. Alla som kommer förbi får en täljsten att skulptera och forma efter eget tycke. Stenarna placeras sedan tillsammans i en gemensam, tillfällig konstinstallation. Kanske kan de bli en del av den framtida stadsparken?

Konsthändelsen hoppas på att skapa en känsla av kollektivt ägandeskap av Kirunas nya stadspark. Alla är välkomna att delta!

Läs mer på Konstfrämjandet Norrbottens hemsida

Internationellt masterprogram i curating, med inriktning mot konst, management och juridik

Utbildningen, för utställningsskapande framför allt inom konstområdet, genomförs i samarbete mellan Institutionen för kultur och estetik vid Stockholms universitet och ledande konstinstitutioner.

Till programsidan