Ny artikel om samverkan mellan opera och film

I en ny artikel i den brittiska online-tidskriften Open Library of the Humanities, skriver Johanna Ethnersson Pontara, docent i musikvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, om hur marknadsföringsstrategier hos operasångare och filmindustri kan samverka.

Foto: Vlah Dumitru. Unsplash.

I sin artikel “The Phenomenal Side of the Operatic Performance: Implications of Promotion Strategies on Cinematic Representations of the 21st Century”, konstaterar musikvetaren Johanna Ethnersson Pontara att de gemensamma marknadsföringsstrategier som fanns mellan operasångare och Hollywoods filmindustri under 1930- och 40-talen, har fortsatt in i vår tid. I artikeln undersöker Ethnersson Pontara tre nutida filmer och ser hur klassisk musikindustri och filmindustri förstärker varandras marknadsföring.

Johanna Ethnersson Pontara. Foto: Niklas Björling.

Ethnersson Pontara visar hur filmerna marknadsför de verkliga sångarna bakom de fiktiva karaktärer som de porträtterar, samtidigt som filmens roll i representationen av en känd person stärks.

Artikeln är tillgänglig i Open Access.

Läs hela artikeln här

Läs mer om Johanna Ethnersson Pontaras forskning