Ny avhandling om Härnösands gymnasium under 1700-talet

Mats Barrdunge har disputerat i idéhistoria vid Stockholms universitet med avhandlingen Upplysningens ljus i Norrland. Om fyra aktörer vid Härnösands gymnasium under 1700-talet.

Fritz von Dardel, Norrländska bilder: Hernösands gymnasium 1869
Bildkälla: Fritz von Dardel, Norrländska bilder: Hernösands gymnasium 1869

Härnösands gymnasium var den enda högre läroanstalten i Norrland, norr om Gävle, från 1650 till mitten av 1800-talet. Dess huvuduppgift var att utbilda präster inom det egna stiftet men samtidigt stod det inte opåverkat från samtidens idéströmningar. Den här avhandlingen handlar om några lektorer och en biskop i Härnösand som under 1700-talet efter universitetsstudier i Uppsala influerades av samtidens upplysningsidéer och omformade dem i praktisk och nyttig kunskapsspridning efter den lokala miljöns ekonomiska, sociala och kulturella förutsättningar.

Avhandlingen i Digitala Vetenskapliga Arkivet