Ny bok om samtida natur- och klimattänkande

Frederik-Emil Friis Jakobsen, doktorand i idéhistoria, är medredaktör för antologin Jordskred.

Omslaget till antologin Jordskred
Jordskred ges ut av tidskriften Paradoks i samarbete med förlaget Multivers.

Jorden rör sig under oss – både bildligt och bokstavligt talat. Naturens många kriser tvingar oss att ifrågasätta hur vi kontrollerar och utnyttjar våra naturliga miljöer, andra djurarter och andra människors levnadssätt, rättigheter och arbete. Under flödet av naturkatastrofer växer en avgrund av sorg, pessimism och förlamning i både tanke och handling. Vi är i akut behov av nya och mindre besittningstagande förhållningssätt till vår natur, nya sätt att se och behandla den. Här kan humanistiskt och politiskt tänkande bidra till att skapa en intellektuell orientering och tänka tidens villkor i nya konstellationer och mönster som ligger bortom det vi känner till.

Jordskred och dess 15 kapitel, skrivna utifrån ett brett spektrum av perspektiv och kritiska ståndpunkter, är en kollektiv del av den samtida rörelsen för att utmana och nytänkande mänsklighetens förhållande till naturen.

Mer om boken på Paradoks hemsida

Om Frederik-Emil Friis Jakobsen

Frederik-Emil Friis Jakobsen är doktorand i idéhistoria vid Institutionen för kultur och estetik. Han studerar vid forskarutbildningen History of Political Thought, ett samarbete mellan Stockholms univeritet, Göteborgs universitet, Lunds universitet och Uppsala universtitet, med medfinansiären Vetenskapsrådet.

Hans avhandlingsprojekt, med den preliminära titeln The Art of Politics, kretsar kring begreppet common sense eller sensus communis, dess framträdande som ett politiskt begrepp i Hannah Arendts verk och, genom hennes obestridliga inflytande, i samtida politisk teori och filosofi, och slutligen huruvida begreppet avslöjar något om förhållandet mellan politik och estetik.

Mer om hans forskning