Ny forskning om arkitektur och modernitet i barnböcker

Elina Druker, professor i litteraturvetenskap, medverkar i en ny antologi om hur modern arkitektur speglas i bilderböcker för barn.

Boken Building children's worlds och Elina Druker, professor i litteraturvetenskap. Foto: Routledge och Sören Andersson / Stockholms universitet.

Boken har titeln Building Children’s Worlds The Representation of Architecture and Modernity in Picturebooks och har Emma Hayward, Jill Rudd och Torsten Schmiedeknecht, Emma Hayward som redaktörer (Routledge). Antologin innehåller texter av tolv forskare som från olika perspektiv tar sig an bilderboksexempel från världen runt, från 1900-talet till idag. Genom sin forskning ställer de frågor om vilka historier skildringarna av arkitekturen skapar om barndom.

Elina Drukers artikel handlar om Kooperativa förbundets utgivning av barnböckerna om Per och Lisa, som är illustrerade av Marie Walle, och skildringar av LUMA-fabriken i Stockholms Hammarby sjöstad på 1930-talet. Just som det moderna svenska folkhemmet berättar böckerna om äventyr med inslag om modern teknik och arkitektur. Karaktärerna i böckerna användes också i marknadsföringssyfte och böckerna förmedlade därmed budskap om konsumtion.

Om Elina Druker

Elina Druker är professor i litteraturvetenskap, särskilt barn- och ungdomslitteratur, vid Institutionen för kultur och estetik. Hon har främst ägnat sig åt forskning inom barnlitteratur, modernism och avantgarde med tonvikt på relationer mellan olika medier.

Mer om hennes forskning