Ny konstvetenskaplig kurslitteratur om materialitet

Nu finns en ny lärobok för studenter i konstvetenskap och andra bildtolkande vetenskaper. Den är avsedd som en introduktion till materialitet som teoretiskt begrepp och till dess tillämpbarhet vid analyser och tolkningar. Kapitlen baseras på ny forskning och är skrivna särskilt för denna bok.

Boken Materialitet

Hur kan begreppet materialitet tolkas utifrån den senaste forskningen?

Begreppet materialitet har under de senaste decennierna fått en allt viktigare plats i humanistisk forskning. Boken Materialitet: Teoretiska tillämpningar i konstvetenskap 4, behandlar begreppets mångfacetterade karaktär.

Boken har en inledande introduktion där olika perspektiv och begreppsliggöranden kring materialitet diskuteras. I de följande sex kapitlen analyserar och diskuterar författarna begreppet utifrån sitt ämnesområde. Exemplen är valda utifrån författarnas forskarexpertis. De spänner från 1600-talet till modern tid och innefattar måleri, skulptur, arkitektur, konsthantverk och även vad som brukar benämnas etnografika.

Författarna ger konkreta exempel på hur materialitetsbegreppet kan öppna upp för olika tolkningar av konstverk och andra kulturella artefakter.

Elin Manker och Mårten Snickare redaktörer

Redaktörer för boken är Elin Manker, lektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet, och Mårten Snickare, professor vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet.

Medverkande författare – Materialitet

Anna Bortolozzi
Anna-Maria Hällgren
Elin Manker
Sabrina Norlander Eliasson
Mårten Snickare
Michael Yonan

Fritt tillgänglig online

Boken ges ut av Stockholm University Press och går att ladda ner eller läsa online utan kostnad. Den går också att köpa i tryckt exemplar.

Läs, ladda ner eller beställ

Bokserien Teoretiska tillämpningar i konstvetenskap

Materialitet är den fjärde boken i serien Teoretiska tillämpningar i konstvetenskap, som ingår i kurslitteraturbokserien Basic Readings in Culture and Aesthetics.

Teoretiska tillämpningar i konstvetenskap är en läroboksserie som vänder sig till dig som studerar konstvetenskap eller andra närliggande vetenskaper.

Serien syftar till att vara ett pedagogiskt komplement till teoretiska och metodologiska handböcker och originaltexter som introducerar olika metoder och teoretiska fält som ofta används inom konstvetenskap. Varje volym lyfter fram texter om hur man kan tillämpa teoretiska begrepp i konkreta tolkningssituationer.

Basic Readings in Culture and Aesthetics