Ny kurslitteratur om visuella kulturstudier

En ny lärobok i konstvetenskap behandlar hur vi kan förhålla oss till samtida och historiska visuella kulturer.

Omslaget till boken Visuella kulturstudier

Med utgångspunkt i flera olika exempel bidrar boken med analytiska redskap att undersöka hur bilder kan skapa, förmedla och befästa kunskap och erfarenheter, samt ge uttryck för värderingar, ideologier och estetiska normer. Här finns exempel från gatukonst, modebild, porträttfotografi och hängningspraktiker.

Boken vänder sig till studenter och andra som är intresserade av och som vill fördjupa och utveckla sina kunskaper om bilder och visuell kommunikation. Kapitlen baseras på ny forskning och är skrivna särskilt för denna bok.

Redaktörer för boken är Anna-Maria Hällgren, lektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet, och Anna Näslund, professor vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet.

Författare och kapitel

Anna-Maria Hällgren och Anna Näslund: Visuella kulturstudier: En historiografisk introduktion

Sara Callahan: Ola Pehrsons Hunt for the Unabomber: Mediering, rekonstruktion och sanningsanspråk inom dokumentärgenren true-crime

Anna-Maria Hällgren: Visualitet: Seendet som historiskt specifik praktik

Anna Näslund: Svarta och vita bilder: Fotografiets optiskt omedvetna

Andrea Kollnitz: Mellan dröm och verklighet. Konst, mode och modemedier i Guccis Hallucination

Jacob Kimvall: Gatumonument: Minne, politik och social mobilisering

Per Widén: Att studera utställningar: Hur konstmuseer berättar historia

Fritt tillgänglig online

Boken ges ut av Stockholm University Press och går att ladda ner eller läsa online utan kostnad. Den går också att köpa i tryckt exemplar.

Läs, ladda ner eller beställ

Bokserien Teoretiska tillämpningar i konstvetenskap

Visuella kulturstudier är den femte boken i serien Teoretiska tillämpningar i konstvetenskap, som ingår i kurslitteraturbokserien Basic Readings in Culture and Aesthetics.

Teoretiska tillämpningar i konstvetenskap är en läroboksserie som vänder sig till dig som studerar konstvetenskap eller andra närliggande vetenskaper.

Serien syftar till att vara ett pedagogiskt komplement till teoretiska och metodologiska handböcker och originaltexter som introducerar olika metoder och teoretiska fält som ofta används inom konstvetenskap. Varje volym lyfter fram texter om hur man kan tillämpa teoretiska begrepp i konkreta tolkningssituationer.

Basic Readings in Culture and Aesthetics