Nya professorer i konstvetenskap

Institutionen för kultur och estetik gratulerar Jessica Sjöholm Skrubbe och Katarina Wadstein MacLeod som av rektor har befordrats till professorer i konstvetenskap vid Stockholms universitet.

Jessica Sjöholm Skrubbe
Jessica Sjöholm Skrubbe. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Jessica Sjöholm Skrubbe intresserar sig i sin forskning för den moderna konstvärlden, konst och feminism, konst och transnationalism, offentlig konst och skulpturer.

Hon disputerade 2007 vid Uppsala universitet med avhandlingen Skulptur i folkhemmet. Den offentliga skulpturens institutionalisering, referentialitet och rumsliga situationer. Hennes senaste bok Nell Walden, Der Sturm, and the Collaborative Cultures of Modern Art kom 2021.

Jessica Sjöholm Skrubbe är forskningsansvarig för konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik.

Mer om hennes forskning

Katarina Wadstein Macleod
Katarina Wadstein MacLeod. Foto: Erik Thor / Sveriges unga akademi

Katarina Wadstein MacLeods forskning rör sig inom modern och samtida konst. Hon har bland annat arbetat med frågor som rör betydelsen av representation och frågor om identitet och sexualitet.

Hon disputerade 2006 vid Lunds universitet med avhandlingen Lena Cronqvist: Reflections of Girls. Hennes senaste bok Från flux till fest: Den internationella konsten i Lunds konsthall 1965-1967 gavs ut 2022.

Mer om hennes forskning