Nya tankar om ikonotextbegreppet

Kristin Hallberg, doktorand i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet, har skrivit en artikel i senaste utgåvan av norska tidskriften Barnelitterært forskningstidsskrift. Artikeln finns fritt tillgänglig att läsa online.

Omslaget till Barnelitterært forskningstidsskrift, augusti 2022
Detalj av Barnelitterært forskningstidsskrift, volym 13,  augusti 2022

Artikeln belyser ikonotextbegreppet, som Kristin Hallberg introducerat inom nordisk litteraturforskning på 1980-talet, genom att återvända till begreppets teoretiska bakgrund för vilken bland annat Paul Ricœurs diskursanalys varit avgörande. Artikeln ger en fördjupad och kontextualiserad teoretisk bakgrund till begreppet. Med nedslag i 2000-talets nordiska barnlitteraturforskning belyses också hur ikonotext som textbegrepp använts och utvecklats i varierande analyssammanhang, såsom semiotiska, intermediala, receptions- och literacy-studier.

Till texten på förlaget Idunns hemsida