Nytt internationellt nätverk för kulturarvsstudier

Tanja Schult, docent i konstvetenskap, är en av koordinatorerna för ett forskarnätverk om studier av urbana monument.

Sommaren 2023 bjöds Tanja Schult och hennes forskningsprojektkollega Tim Cole, universitetet i Bristol, in till att ansluta till det nyetablerade nätverket, vilket initierats av Jakob Ingemann, Köpenhamns museum.

Närverket består av en kärngrupp på nio forskare vid institutioner i Danmark, Nederländerna, Tyskland, Sverige och Storbritannien. De undersöker och har som mål att utveckla nya metoder och perspektiv på forskning på urbana monument.

Får finansering

I november beviljades nätverket medel av Danmarks fria forskningsfond för att arrangera en första workshop våren 2024 och en andra hösten samma år i Stockholm.

Läs mer på vår engelska sida

Om Tanja Schult

Tanja Schult framför en vägg med bokhyllor.
Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Tanja Schult är docent och universitetslektor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hennes forskning handlar om att tolka och förstå bildproduktion som en del av historiska processer, speciellt vad gäller 1900-talets 'katastrofala' århundrade. Hon arbetar just nu i forskningsprojektet Tänk om, tänk nytt – monument i 2000-talets demokratier.

Mer om Tanja Schults forskning