Nytt nummer av Tidskrift för litteraturvetenskap

Professor Elina Druker är redaktör för nya numret av Tidskrift för litteraturvetenskap (TfL) med tema Barnlitteratur och medier. Flera forskare från Institutionen för kultur och estetik medverkar med texter.

Illustration svart text på turkos bakgrund: tfl tidskrift för litteratur barnlitteratur och medier
Illustration av Richard Lindmark

Litteraturvetaren Lydia Wistisen har skrivit artikeln ”Barn-tv i Skräpocen. Avfall som motiv, estetik och motstånd i barnprogrammet Ville, Valle och Viktor upptäcker Sverige (1970)”.

Teatervetaren Rebecca Brinch bidrar med artikeln ”Historiska narrativ och samtidens Sverige i teater för ung publik. Ögonvittnen som trauma-drama”.

Dessutom medverkar litteraturvetaren Janina Orlov med essän ”Vad är litteratur?”.

Numret finns att läsa online här

Tidskrift för litteraturvetenskap utkommer sedan 1971 med fyra nummer per år och inriktar sig på ett brett spektrum av litteraturvetenskapliga och tvärvetenskapliga frågeställningar. Utgivningen cirkulerar mellan landets litteraturvetenskapliga institutioner i tvåårsintervall. 2023–2024 finns redaktionen vid Institutionen för kultur och estetik på Stockholms universitet. Professor Frida Beckman och postdoktor Ellen Frödin är huvudredaktörer.

Litteraturforskning vid Institutionen för kultur och estetik