Nytt om surrealism och modernism i konsthistorien

Konstvetarna Andrea Kollnitz och Jessica Sjöholm Skrubbe har författat artiklar i senaste numret av Artl@s Bulletin.

Texterna är fritt tillgängliga online.

Om surrealismens intåg i norr

Andrea Kollnitz skriver om två utställningar i Köpenhamn och Stockholm som introducerade den internationella surrealismen i Norden på 1930-talet. Hon analyserar tävlingen och förhandlingen mellan nationella och lokala identiteter i samspel med surrealismens lansering som universellt internationellt fenomen. Ur ett decentraliserande perspektiv reflekterar Andrea Kollnitz över Paris och andra städers roll som stationer samt belyser nationella, transnationella och transkulturella processer och interaktioner inom den internationella spridningen av surrealismen.

Detalj av utställningskatalogen från utställningen Paris 1932 – 10 nationer, 24 konstnärer i Köpenhamn.

Till artikeln på Artl@s Bulletins hemsida

Andrea Kollnitz sitter framför en bokhylla. Hon ler.
Andrea Kollnitz. Foto: Privat

Andrea Kollnitz är docent i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik.

Hennes forskning behandlar teman som konst och nationalism, konst- och modediskurer under tidigt 1900-tal. Just nu arbetar hon i projektet Surrealismen i Sverige 1930-2000: Mellan närvaro och frånvaro i samarbete med Kristoffer Noheden, filmvetenskap.

Andrea Kollnitz är ämnesansvarig för konstvetenskap vid institutionen.

Mer om hennes forskning

Om svenska konstnärer på resande fot

Jessica Sjöholm Skrubbe skriver om svenska konstnärers rörlighet under de första decennierna på 1900-talet. Det var en tid då modernismen präglade svensk konst och med Paris som den självklara centrala knutpunkten. Utan att ifrågasätta den franska huvudstadens betydelse skriver Jessica Sjöholm Skrubbe om hur det också finns avvikelser från historieskrivningen på ämnet. Hon nyanserar här bilden genom studier på svenska konstnärers resor i Frankrike, Tyskland, Danmark och Italien.

Till artikeln på Artl@s Bulletins hemsida

Målningen Nattcafé visar restaurangmiljö från början av 1900-talet
Axel Törnemans Nattcafé från 1906 finns på Thielska Galleriet.

Läs gärna mer om forskningsprojektet:

Svenska konstnärer på resande fot

Jessica Sjöholm Skrubbe
Jessica Sjöholm Skrubbe. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Jessica Sjöholm Skrubbe är docent i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon intresserar sig i sin forskning för den moderna konstvärlden, konst och feminism, konst och transnationalism, offentlig konst och skulpturer. Hon är forskningsansvarig för konstvetenskap vid institutionen.

Mer om hennes forskning