Om 1800-talets kulturminne i Carl Snoilskys diktcykel Svenska bilder

Krzysztof Bak, professor i litteraturvetenskap, är redaktör för ett temanummer av Studia Litteraria.

Målningen Stenbocks kurir. Nils Forsberg (1842-1934)
Stenbocks kurir. Nils Forsberg (1842-1934)

Det har titeln På spaning efter en ny nationell identitet. “Konstruktionen av kulturminne i Carl Snoilskys Svenska bilder” och innehåller en rad artiklar om 1800-talets kulturminne i Carl Snoilskys diktcykel Svenska bilder.

Artiklarna handlar bland annat om mytisering och avmytisering, om militär maskulinitet, om nationellt landskap och om minneskulturell skolreception. Temanumret är ett resultat av det internationella forskningsprojektet “Searching for a New National Identity: The Construction of Swedish Cultural Memory in Carl Snoilsky’s Poems Svenska bilder”, som har letts av Krzysztof Bak.

Numret finns fritt tillgängligt online:

Läs det här

Krzysztof Bak
Krzysztof Bak. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Krzysztof Bak är professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik och vid Uniwersytet Jagielloński i Kraków. Han forskar bland annat på Birgitta Trotzigs författarskap. Han undersöker särskilt de betydelser hennes texter alstrar i dialog med den samlade kristna traditionen.

Han har tidigare också forskat på litteratur och myter, intertextuell hermeneutik och svensk romantik.

Mer om Krzysztof Baks forskning