Om barn och ridsportkultur i Sverige och Finland

Karin Dirke, idéhistoriker vid Stockholms universitet, är en av författarna till en artikel i tidskriften Children's Geographies.

Flicka står vid häst i stall
Foto: Mostphotos

Övriga medverkande forskare är Noora Schuurman, David Redmalm och Tora Holmberg.

I artikeln analyseras tecknade serier i tidningen Min Häst, hästböcker för barn och ungdomar samt intervjuer med, och observationer av, ridskoleelever. Författarna diskuterar hur barns hästkultur formades i ridskolan genom förhandlingar kring olika idéer om hur hästar ska skötas, och hur hästägandet uppfattades.

Specifik skötselkultur formades

Forskarna visar att, trots att den skriftliga kunskapen ökade betydligt under den senare delen av 1900-talet, det formades en specifik skötselkultur i den kroppsliga interaktionen mellan barn och häst, där omhändertagandet av hästen på en plats utanför hemmet, blev centralt. I förlängningen hägrade hästägarskapet som ett löfte om kontinuitet och utveckling av relationen. Artikeln kombinerar geografiska, idéhistoriska och sociologiska perspektiv och behandlar Sverige och Finland från 1960-tal till 2010-tal.

Artikeln finns fritt tillgänglig att läsa online.

Till texten på förlaget Taylor & Francis hemsida

Om Karin Dirke

Karin Dirke
Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Karin Dirke är lektor och docent i idéhistoria. Hon forskar om människans relation till djur i historien. Det kan till exempel handla om idéer om djurskydd eller 1800-talets diskussioner om stora rovdjur.

Karin Dirke undervisar i idéhistoria på alla nivåer vid institutionen. Hon är biträdande prefekt vid Institutionen för kultur och estetik.

Mer om Karin Dirkes forskning