Om Black Beautys betydelse i nyöversättning

Karin Dirke, docent i idéhistoria, har skrivit förordet i nyyöversättningen av klassikern Black Beauty.

Omslaget till Black Beauty. En hästs självbiografi

Black Beauty. En hästs självbiografi är historien om en häst, berättad ur hästens perspektiv, som kom ut första gången i England 1877. Den sägs vara en av de mest spridda böckerna i världen och är härstammar från tiden då hästen var ett lika självklart inslag i vardagen som bilen är i dag. Den översattes till svenska första gången redan 1891. Marianne Kristofferssons nyöversättning ger den nu den oavkortade och ursprungliga versionen.

Boken ges ut vid Bookstrap Publishing.

Om Karin Dirke

Karin Dirke
Karin Dirke. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Karin Dirke är lektor och docent i idéhistoria vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar om människans relation till djur i historien. Det kan till exempel handla om idéer om djurskydd eller 1800-talets diskussioner om stora rovdjur.

Karin Dirke undervisar i idéhistoria på alla nivåer vid institutionen. Hon är biträdande prefekt vid Institutionen för kultur och estetik.

Mer om Karin Dirkes forskning