Om den samiska scenkonstens dekoloniala arbete

Dirk Gindt, professor i teatervetenskap, skriver om Giron Sámi Teáhters politiskt laddade uppsättning CO2lonialNATION – A Theatrical Truth and Reconciliation Commission.

Skådespelarna Elin Skarin och Mio Negga från uppsättningen CO2lonialNATION på Giron Sámi Teáhter
Skådespelarna Elin Skarin och Mio Negga från uppsättningen CO2lonialNATION på Giron Sámi Teáhter. Foto: Ilkka / Giron Sámi Teáhter

Det var i februari 2017 som Sveriges äldsta och största professionella samiska teaterensemble, Giron Sámi Teáhter, uppsättningen – ett kollektivt dokumentärteaterprojekt som samlade anonymiserade vittnesmål om koloniala övergrepp från hela Sápmi.

Genom att använda CO2lonialNATION som ett mycket representativt exempel på Giron Sámi Teáhters repertoar, belyser Dirk Gindt i denna artikel den samtida samiska scenkonstens dekoloniala arbete.

Artikeln är publicerad i Contemporary Theatre Review 33.3 (2023):180-202 och finns fritt tillgänglig online.

Till texten på Taylor & Francis hemsida

 

Om Dirk Gindt

Dirk Gindt
Foto: Henrik Bengtsson,
Memoria Photo

Dirk Gindt är professor i teatervetenskap och forskningsansvarig i samma ämne vid Institutionen för kultur och estetik.

I sitt pågående forskningsprojekt Cirkumpolära performancekulturer analyserar han den rika scenkonst- och performancekulturen bland urfolk i det arktiska, så kallade cirkumpolära området.

Mer om hans forskning

Mer läsning

19/6, 2023: Dirk Gindt om teaterpionjären Harriet Nordlund

27/3, 2023: Teatervetenskaplig forskning om Svenska kyrkans ursäkt till det samiska folket