Om Eyvind Johnsons bildningsromansvit Romanen om Olof

Litteraturvetaren Johan Klingborg skriver i årets nummer av tidskriften Samlaren, som har tema arbetarlitteratur.

Eyvind Johnson och Hedenbron i Boden
Romansviten om Olof utspelar sig i Boden.

Medan det i den litteratursociologiska traditionen ofta heter att ”arbetarförfattaren” måste upphöra att arbeta för att komma till stånd som författare, visar Johan Klingborg att det faktiskt är en särskild arbetsplats som gör Olofs tillblivelse som författare möjlig. Nämligen biografens maskinrum, som historiskt har fungerat som ett rum för läsning.

Artikeln finns fritt tillgänglig online:

Samlarens hemsida

Johan Klingborg
Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Om Johan Klingborg

Johan Klingborg är doktorand i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Han forskar på hur 1930-talsmodernisterna Karin Boye, Artur Lundkvist och Eyvind Johnson tematiserade och förhöll sig till filmmediet i sina verk.

Mer om hans forskning