Om kartans historia i Vetenskapsradion

Staffan Bergwik, professor i idéhistoria, intervjuas om sin senaste bok Terranauterna i Vetenskapsradion Historia.

Avsnittet handlar om hur skapandet av kartorna har format vår världsbild. Staffan Bergwik berättar om sin forskning om vad kartritandet gjort med vårt sätt att tänka kring vår plats i världen och vårt förhållande till vår planet. Denna forskning har resulterat i den nyligen utgivna boken Terranauterna: Om människans dröm att upptäcka och kartlägga världen.

Läs mer om boken

Essä i DN

Dagens Nyheter publicerade tidigare i år en essä av Staffan Bergwik. Texten är ett bearbetat utdrag ur Terranauterna.

Till artikeln på dn.se

Om Staffan Bergwik

Staffan Bergwik är professor i idéhistoria vid Institutionen för kultur och estetik. Såväl hans forskning som undervisning behandlar naturvetenskapernas kulturhistoria under 1800- och 1900-talen med särskilt fokus på relationen mellan vetenskap och samhälle.

Mer om hans forskning

Staffan Bergwik