Om klan och stat i den västerländska litteraturhistorien

Johan Lundberg skriver i sin nya bok om västvärldens utveckling bort från de släktbaserade gemenskapernas undertryckande av individen.

Omslag av boken Individens födelse

Boken har titeln Individens födelse. Klaner i litteraturen från AISKYLOS till KAREN BLIXEN, och är utgiven vid Timbro förlag. Johan Lundberg följer ett antal kanoniska verk ur den västerländska litteraturhistorien, från den grekiska dramatikens vittnesmål om klansamhällets innersta mekanismer till det autonoma subjektets successiva frigörelse.

Boken beskrivs av Nina Lekander i Fokus som ”intressant, lärorik och spännande i sina spaningar efter de vådliga, kvinnoförtryckande klaner, stammar och fejder som framträder genom den västliga historien från antiken till modern tid”. Alltmedan Svenska Dagbladets kritiker Martin Lagerholm skriver att ”Lundberg besitter gedigna kunskaper i ämnet och är en påläst, stilistiskt driven och hängiven ciceron med sina sakliga resonemang, kloka närläsningar, relevanta citat ur de upptagna verken och undersökningar av deras politiska, sociala, kulturella och litterära kontexter”.

Johan Lundberg är docent och lektor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Han disputerade 1992 med Den andra enkelheten. Studier i Harry Martinsons lyrik 1935-1945. År 2000 kom hans bok om svensk symbolism i allmänhet och dekadenta och symbolistiska inslag i Anders Österlings, Sven Lidmans samt Sigfrid Siwertz tidiga lyrik i synnerhet: En evighet i rummets former gjuten.

Johan Lundberg har skrivit flera böcker mellan 2013 och 2020 vilka hålls samman av en i stora stycken kritisk hållning gentemot normer och tendenser inom samtida humaniora.

Han undervisar på flera kurser i litteraturvetenskap och lärarutbildningen.

Mer om Johan Lundbergs forskning