Om samisk scenkonst i ny artikel

Dirk Gindt, professor i teatervetenskap, presenterar ny forskning om samtida samisk scenkonst i den svenska delen av Sápmi och studerar Giron Sámi Teáhters långa strävan att bli erkänd som en statligt finansierad nationalscen för urfolkens scenkonst.

Logotypen för Giron Sámi Teáhter

Texten finns fritt tillgänglig att läsa online i tidskriften Theatre Research International vol. 47, nr 3 (2022). Artikeln heter: “‘We Already Carry Out a National Assignment’: Indigenous Performance and the Struggle for a Sámi National Theatre in Sweden”.

Dirk Gindt argumenterar i texten även för den höga konstnärliga nivån och det sofistikerade dekoloniala arbete i Giron Sámi Teáhters uppsättningar med hjälp av en föreställningsanalys av Ædnan (2020), en dramatisering av Linnea Axelssons prisbelönade bok med samma titel.

Läs artikeln på Cambridge University Press hemsida

Om Dirk Gindt

Dirk Gindt
Foto: Henrik Bengtsson, Memoria Photo

Dirk Gindt är professor i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Han forskar bland annat om queer teater och performance, samtida och från efterkrigstiden, ur ett internationellt och interkulturellt perspektiv.

I sitt pågående forskningsprojekt Cirkumpolära performancekulturer analyserar Dirk Gindt den rika scenkonst- och performancekulturen bland urfolk i det arktiska, så kallade cirkumpolära området.

Mer om hans forskning