Om samiska ceremonitrummor som koloniala troféer

Den 5 december höll professor Mårten Snickare en öppen föreläsning online arrangerad av Amnesty Sápmi. Nu finns den att se i efterhand på Amnesty Sápmis Youtube-kanal.

Mårten Snickare, professor i konstvetenskap, föreläser vid Amnesty Sápmi.

Föreläsningen utgår från Snickares bok “Colonial Objects in Early Moden Sweden and Beyond” (Amsterdam University Press 2022).

Han berättar om det koloniala våldet som genom århundradena drabbat såväl människor som landskap och föremål. I centrum står de samiska ceremonitrummor som i slutet av 1600-talet systematiskt konfiskerades av koloniala ämbetsmän och präster.

Snickare följer trummorna genom historien och undersöker vilka roller de tilldelats. I 1600-talets kungliga och adliga samlingar sågs trummorna som koloniala troféer och bevis på djävulsk trolldom. Idag befinner de sig mitt en intensiv museidebatt med återförandekrav och dekolonial kritik.

Om Mårten Snickare

Mårten Snickare är professor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik och föreståndare för Accelerator, konsthallen som är en del av Stockholms universitet.

Han forskar bland annat om visuella och materiella spår av Sveriges koloniala historia, från 1600-talet till idag. Mårten Snickare intresserar sig också för barocken, som historisk epok men också som en alternativ strömning genom konsthistorien.

Mer om hans forskning

Mer läsning