Om Stureby i Ulf Starks verk

Magnus Öhrn har skrivit artikeln Ulf Starks pojkland: En litterär exkursion i Stureby i 2022 års Barnboken – tidskrift för barnlitteraturforskning.

Två olika kvarter i Stureby. En vit funkisvilla och ett hyreskvarter i brunt tegel.
Tussmötevägen 224 och Bastuhagsvägen i Stureby. Foto: Holger Ellgaard / Wikimedia Commons

Här undersöker Magnus Örhn vad förorten Stureby har för betydelse för Ulf Starks författarskap. Det är en plats Stark ofta återkommer till i sina verk.

Texten finns fritt tillgänglig på Barnbokens webbplats:

Till artikeln

Barnboken – tidskrift för barnlitteraturforskning är Sveriges enda vetenskapliga tidskrift med fokus på barn- och ungdomslitteratur. Den ges ut av Svenska barnboksinstitutet med stöd av Vetenskapsrådet.

Magnus Öhrn
Magnus Öhrn.

Om Magnus Öhrn

Magnus Öhrn är docent och universitetslektor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Han intresserar sig i sin forskning för barn- och ungdomslitteratur, pojkböcker, maskulinitet, genus, intersektionalitet, och populärmusik.

Mer om Magnus Öhrns forskning