Om teknisk konstvetenskap i Materia

Ett nytt nummer av Materia: Journal of Technical Art History finns nu fritt tillgänglig online. I redaktionsrådet ingår Emma Jansson, doktorand i konstvetenskap.

I det här numret har de flesta texterna skrivits av studenter och forskare som befinner sig tidigt i karriären. Författarna kommer från länder världen runt.

Tidskriften Materia grundades 2021. Den är bland de första fackgranskade publikationerna som fokuserar på det tvärvetenskapliga fältet teknisk konstvetenskap.

Läs senaste numret här

Om Emma Jansson

Emma Jansson, doktorand i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik.

Emma Jansson är doktorand i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon bedriver materialteknisk forskning i relation till 1800-talets senare hälft i ett projekt om svenska 1800-talskonstnärer.

Mer om Emma Janssons forskning

Mer läsning

27/1: Emma Jansson omprövar Anders Zorns Omnibus-målningar

27/8, 2021: Första numret av tidskriften Materia: Journal of Technical Art History