Om ungdomsskildringar i litteratur

Litteraturvetaren Lydia Wistisen skriver om Göran Tunströms bok Maskrosbollen i ny artikel.

Hon visar hur Maskrosbollen, från 1962, är ett exempel på ett nytt ideal i ungdomsskildringar inom västerländsk kultur, att synen på ungdom och normerna för att bli vuxen förändras. Lydia Wistisen analyserar både romanens form och innehåll och undersöka dess relation till bildningsromanens genrekonventioner och dess gestaltning av ungdomen.

Texten ingår i en antologi om skandinaviska ungdomsskildringar från 1700-tal till idag som finns att läsa fritt tillgänglig online.

Boken på Universitetsförlagets hemsida

Om Lydia Wistisen

Lydia Wistisen

Lydia Wistisen är docent och lektor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon på forskar på barn- och ungdomslitteratur och arbetar med verk från hela det barnlitterära spektrat: från bilderböcker, kapitelböcker, flickböcker och pojkböcker till ungdomsromaner och ungdomsskildringar.

Mer om hennes forskning